zaterdag 7 november 2009

Samen spelen en delen

We zijn naar peuterspeelzaal De Rode Raket gegaan. Deze zit in het gebouw van basisschool De Magneet aan de Dollardstraat. We spraken daar met peuterleidsters Conny en Annelies.

Hoe lang werken jullie al op de peuterspeelzaal?
Conny werkt er al 11 jaar en Annemiek werkt er 7 jaar

Waarom werkt u met peuters ?
Conny : ik vind de leeftijd erg leuk (2enhalf t/m 4) omdat ze nog veel kan leren.
Annelies : Ik vind het het leukste om te doen qua vakken. En kleuters zijn erg eerlijk en open.

Waarom zijn er peuterspeelzalen?
Peuterspeelzalen zijn er om de kinderen voor te bereiden. Ze leren samen spelen, delen enz. De leidsters lezen ze er verhalen voor. En ze hebben dagkaarten. Dagkaarten zijn kaarten die de kinderen samen met de leiders doornemen om te kijken wat er die dag gaat gebeuren.

Wat gebeurt er met de peuters als er peuterspeelzalen dicht gaan?
Het is heel belangrijk dat de kinderen op de peuterspeelzalen zijn. En de kinderen vinden de speelzalen leuk. Als het vakantie is vinden de kinderen het vaak niet leuk omdat ze het zo leuk vinden.

Wat zijn jullie leukste ervaringen?
Conny:
“Alle kinderen waren aan het spelen en één kind ging op een stoeltje zitten en pakte een voorleesboekje. Ze liet de plaatjes zien, vertelde het verhaaltje en deed op deze manier ons na. Dat vond ik zo lief.”

Annelies:
“We zaten aan tafel te eten en te drinken en ik had een gekke muts op. Een peuter zei dat ik zo stomme oren had. We zeiden dat dit geen netjes woord is. Toen zei er een andere peuter dat je stomverbaasd wel mag zeggen. We vroegen wat dit betekent; dat je heel heel heel verbaasd bent. Ik was heel verbaasd dat een klein kind dit al wist.”

Yara en Sannaz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten